نرم افزار چاپ چک -  نرم افزار چک چاپ - نرم افزار پرینت چک - نرم افزار چک پرینت

نرم افزار چاپ چک - نرم افزار چک چاپ - نرم افزار پرینت چک - نرم افزار چک پرینت

فروش چاپ چک - چک چاپ ، پرینت چک ، چک پرینت ، نرم افزار رایگان چاپ چک ، نرم افزار چک چاپ ،
نرم افزار چاپ چک -  نرم افزار چک چاپ - نرم افزار پرینت چک - نرم افزار چک پرینت

نرم افزار چاپ چک - نرم افزار چک چاپ - نرم افزار پرینت چک - نرم افزار چک پرینت

فروش چاپ چک - چک چاپ ، پرینت چک ، چک پرینت ، نرم افزار رایگان چاپ چک ، نرم افزار چک چاپ ،

تاثیر فاز 2 هدفمندی یارانه‌ها بر بازار فلزات پایه

گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روند معاملات فلزات پایه در بازار آزاد روز سه‌شنبه با نوسان قیمت مواجه شد، به‌طوری که از شروع صبح، بازار به تاثیر از برخی اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت شد، اما بعدازظهر همین روز با افت قیمت فلزات در بورس لندن اندکی کاهش را تجربه کرد. این در حالی است که نرخ ارز در این روز با نوسان‌های رو به بالا همراه بود و این اختلاف مسیر نرخ ارز و فلزات جهانی بر نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی بیشتر دامن زده است.
از طرفی نیز برخی دیگر از فعالان آگاه معتقدند افزایش نوسان قیمت‌ها روز گذشته در بازار داخلی به دلیل انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده است که طی آن بر اساس لوایح بودجه سال جاری، مجلس شورای اسلامی این اختیار را به دولت داده تا نسبت به افزایش متوسط قیمت کل فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و برق اقدام کند. انتشار این خبر در روز یکشنبه موجب شد تا بازار فلزات داخلی در روز سه‌شنبه بعد از یک روز تعطیلی با رشد قیمت آغاز به کار کند، اما این در حالی است که دولت اعلام کرده، افزایش قیمت بنزین را به سال آینده موکول کرده و تصمیم گرفته ریالی هم بر قیمت سوخت اضافه نکند تا فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود. به این ترتیب با انتشار مجدد این خبر و شروع کار بازارهای جهانی با روند منفی بازارهای داخلی نیز آرام گرفت.
به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه با اینکه این تصمیمات هنوز قطعی نشده است، اما بازار به سرعت به این اخبار واکنش نشان می‌دهد. به گفته وی البته باید گفت حتی اگر لایحه افزایش 40 درصدی حامل‌های انرژی به اجرا هم درآید، در بازار داخلی با افزایش جهشی رو‌به‌رو نخواهیم بود و در نهایت این رشد حدود 3 یا 4 درصد خواهد بود.
این فعال آگاه معتقد است کوره‌های تولیدی برقی قطعا انرژی کمتری نسبت به کوره‌های گازوئیلی مصرف می‌کنند، چرا که طبق محاسبات انجام شده برای ذوب هر یک کیلو مس، یک کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود. در نتیجه در افزایش قیمت‌ها تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. البته ناگفته نماند که در این زمان اثرات روانی بازار و به تبع آن افزایش نرخ تورم تاثیر بیشتری نسب به رشد قیمت‌ها بر روند معاملات خواهد گذاشت.
به این ترتیب تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر قیمت‌ها کمتر از سایر عوامل بوده، چرا که بعد از اجرای هدفمندی، تنها در ماه‌های اول به خاطر رشد هزینه حمل ونقل، تاحدودی شاخص قیمت تغییر می‌کند اما بعد از آن به روند طبیعی خود بازمی‌گردد. همچنین از آنجا که تولیدکنندگان هر سری 2 بار هزینه حمل را پرداخت می‌کنند (یک بار برای حمل مواد اولیه به کارخانه و بار دیگر برای انتقال محصولات تولیدی خود به بازارهای فروش)، در نتیجه طبیعی است این مورد بر افزایش قیمت‌ها تاثیر بگذارد؛ به طور مثال قبل از هدفمندی نرخ هر حمل بار 20 هزار تومان اما بعد از اجرای این طرح قیمت حمل و نقل بار به 60 هزار تومان رسید و اکنون نیز برای اجرای فاز دوم هدفمندی مطمئنا شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
از سوی دیگر به عقیده یکی دیگر از فعالان آگاه، دیگر زمانی نیست که بنشینیم و منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم. اکنون اگر بتوانیم با شرایط فعلی اقتصادی قیمت را ثابت نگه داریم کار بزرگی انجام داده‌ایم، چرا که هزینه‌های تولید بعد از اجرای فاز دوم به خصوص در مورد هزینه‌های انرژی به شدت بالا خواهد رفت؛ به ویژه اینکه علاوه بر هزینه‌های تولید، با هزینه‌های بالا برای استخراج مواد خام رو‌به‌رو هستیم، از طرفی با افزایش حامل‌های انرژی به طور حتم قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت، در نتیجه با تمام این شرایط نمی‌توان توقع زیادی از تولیدکننده داشت.
همچنین در این خصوص، فاز جدید قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در رفتار معامله‌گران رینگ فلزات بورس کالا نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت، البته تا زمانی‌که این قانون و جزئیات آن نهایی نشود به نظر نمی‌رسد که تاثیری در این بازار به وجود آید. اما بحث‌هایی مانند افزایش نرخ تعرفه‌ها که گاهی از سوی مسوولان مطرح می‌شود تا حدودی بر معاملات رینگ فلزات تاثیر می‌گذارد.
از طرفی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که افت و خیز قیمت‌ها تا انتهای هفته جاری ادامه‌دار باشد، مگر اینکه نوسان‌های نرخ ارز آرام بگیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد